Uwaga!
To jest archiwalna wersja portalu Tawerna.biz udostępniona jedynie w celach poglądowych.
Wysoce prawdopodobne jest, iż niektóre funkcje tej strony mogą nie działać lub działać w sposób nieprawidłowy.
Zapraszamy na aktualną wersję strony.

 Download - Patche, mapy, mody oraz inne pliki gotowe do pobrania.
 Galeria - Mnóstwo screenshotów, tapet i artów.
 Grono-Graczy - Lista osób chcących zagrać w HoMM w sieci.
 Księga Gości - Wyraź swoją opinię na temat serwisu.
 CzatGG - Pierwszy taki czat na żywo w komunikatorze Gadu-Gadu :)
Aby wejść na CzatGG dodaj nr GG 3437279 i wpisz /join
Ogólnie - Disciples vs HoMM

To porównanie można by przedstawic jako walkę Goliata z... Półgoliatem.


AB01140876 Heroes jest bowiem niezwykle kultową sagą wywodzącą się jeszcze z czasów Atari ST, wtedy powstał jego prekursor- King's Bounty; zaś Heroes I i Heroes II były dopiero początkiem, trzonem, ciszą przed burzą; jaką wywołała trzecia częśc wznoszącą serię na wyżyny, tym samym będąc królem swojego gatunku- turowych strategii fantasy. W tym samym czasie, 1998 rok w cieniu sukcesu trójki światło dzienne ujrzał niepozorny konkurent Bohaterów Miecza i Magii- gra Disciples: Sacred Lands (pol. Apostołowie: Święte Ziemie) będąca w wielu miejscach zupełnie inną, ciekawą alternatywą wydaną przez kanadyjskie studio Strategy First- ja sam dopiero dowiedziałem się biorąc dwójkę do rąk.

Gra ta była wręcz lustrzanym odbiciem słynnej serii, głównie przez mroczny klimat i nie-baśniową oprawę graficzną. Mechanika rozgrywki też była odmienna- sterowaliśmy bohaterem (który rzecz jasna rósł w siłę i zdobywał artefakty) wraz z pięcioma jednostkami (wojownicy, łucznicy, magowie, wsparcie), które awansowały na kolejne poziomy w zamian za doświadczenie zdobywane za zabitych wrogów; poza tym brał czynny udział w bitwie. A następne transformacje były dostępne gdy zostanie wybudowany odpowiedni budynek w stolicy (każdy gracz ma tylko jedną, zawsze jest pilnowana przez potężnego strażnika). Mają zresztą układ drzewka, jest tego bardzo dużo. A ras w Apostołach mamy 4: Imperium (ludzie), Górskie Klany (krasnoludy), Piekielne Legiony (demony) i Nieumarłe Hordy (nieumarli); każda z własną, długą i ciekawą kampanią. Fabuła rozgrywana w świecie Nevendaar jest zawiła i barwna, np. Bethrezen, bóg demonów był niegdyś najwyższym aniołem Wielkiego Ojca, boga Imperium. Stworzył własny lud, wśród którego panował ład i harmonia, jednak gdy chciał go pokazac Wszechojcu reszta aniołów, zazdrosna zasiała wśród nich nienawiśc i choroby. Rozgniewany bóg strącił Bethrezena i jego poddanych w otchłań, wskutek czego przybrali potworne kształty i żywią do ludzi otwartą nienawiśc. Podobnie sprawy się mają z Nieumarłymi i Górskimi Klanami- bóg Elfów, Galean i jego małżonka Selune pokłócili się z bóstwem Klanów, Wotanem. Rozgniewany Wotan zabił Galeana, po czym cisnął jego ciało w słońce. Selune by ocalic truchło ukochanego poświęciła swą urodę i wyniszczona promieniami słonecznymi. Nazwała się Motris i z gniewu do Wotana rozsiała w barbarzyńskich plemionach sąsiadujących z Klanami plagę, która przekształciła ich w nieumarłych wojowników. Teraz mają za cel zniszczyc Klany, mógłbym tak długo gadac, wątków pobocznych jest bardzo dużo.

A teraz porównam pierwszą częśc z Herosem III co będzie właściwie starciem tych serii

Mechanika rozgrywki: Cóż, pod tym względem obydwie gry bardzo się różnią. Heroes oferuje nam bardziej globalną i ekonomiczną wojnę z wykorzystaniem tysięcy różnorodnych jednostek (choc w oddziałach) i 8 zasobów, zarządzanie miastami to jeden z filarów tej gry. W Disciplesie natomiast wszelkie rozbudowywanie ograniczono do minimum (właściwie tylko budynki do transformacji jednostek co może wielu osobom się nie spodobac), zaś są tylko dwa rodzaje surowców- mana (używana do rzucania zaklęc) i złoto (za nie rozbudowujemy mniejsze miasta, zaś w stolicy budujemy budynki). Możemy się w 95% skupic się na walce i rozwijac swojego bohatera i wojaków aż do 99 poziomu doświadczenia :], niestety bitwy są zdecydowanie mniejsze- 6 jednostek w dwóch rzędach (wojownicy na przedzie, magowie za nimi) NIE MOGĄ się poruszac. Mapy za to mają podobną wielkośc do Herosa III i są w nich rozsiane najróżniejsze skarby, potwory i żołędzie a na dodatek mamy do dyspozycji prosty, a przy tym pozwalający stworzyc nawet własną kampanię edytor map. Jednak Heroes III pod tym względem ma do zaoferowania tyle, a na dodatek ma nieco więcej opcji, choc nie pozwala w takim stopniu kreowac świata. Czary- mimo iż w Apostołach nie można ich używac w bitwie i jest ich nieco mniej- są pomysłowe i przemyślane (np. czarów piątego poziomu może używa tylko bohater magiczny). I jeszcze jedno- Disciples mają zdecydowanie wyższy poziom trudności, dla mnie jest to mały plus. Ogólnie niech będzie remis- każda mechanika ma swe dobre i złe strony, są bardzo zróżnicowane a przy tym tak samo wspaniałe.
Kampania i Fabuła: Już opisywałem fabułę Disciplesa, a kampanie HIII wszyscy powinni przejśc, więc nie będę owijał w przysłowiową bawełnę i przejdę do konkretów. Mnie nieco bardziej podoba się fabuła Apostołów, choc każdy wie swoje. Kampania natomiast była dłuższa i przypominała bardziej grę RPG niż strategię, jest wiele ciekawych zadań pobocznych, podobnie jak przy pojedynczych misjach jest piekielnie trudno... Jednak Heroes III ma ją bardziej "zwartą" (w Disciples zdarzały się niezgodności i niepotrzebne wątki). Pozostanę jednak przy przewadze Apostołów- choc niewielkiej.
Oprawa i klimat: Cóż, w tym wypadku poziom jest bardzo wyrównany- Heros 3 w przeciwieństwie do Nivalowej piątki nie prezentuje takiej dziecinnej grafiki, nie jest nazbyt cukierkowa, a przy tym nie ma ponurej atmosfery, którą preferuje Disciples. Zachowuje przy tym klimat typowy dla świata fantasy. Disciples natomiast... jak widac fabuła poważna, gra trudna, więc o mroczną oprawę trzeba zadbac, twórcy stanęli na wysokości zadania obdarzając swe dzieło wspaniałymi, "ponurymi" detalami i motywami, będącymi wszędzie. Modele jednostek i miast też trzymają klimat, mimo iż z powodu dwuwymiarowej, słabej jak na te czasy grafiki nie mogliśmy ujrzec ich w całej swej okazałości, portrety stoją za to na najwyższym poziomie, nawet jak na swoje czasy. Efekty czarów zarówno w Apostołach jak i w HommIII wyglądają świetnie (zrobiły na mnie wrażnenie niemal takie jak na jednostkach doświadczających ich siły ;]), w Disciplesie wyglądają bardzo realistycznie, zaś w Herosie przypominają klimat Baldur's Gate'a czy Icewinde Dala. Wymagania graficzne (a tu należy o nich wspomniec) są nieco niższe w przypadku H3, jednak nie ma to wielkiego znaczenia- obydwie gry będą hulac na piecykach pamiętających jeszcze czasy Pentium 3. I obie trzymają nieśmiertelny, fantastyczny klimat. W tym wypadku nie pozostaje mi nic innego jak ogłosic kolejny remis.

Cóż, porównanie skończone, minimalnie wygrali Apostołowie- czemu więc Heroes 3 podbił rynek, a Disciples musiał zadowolic się malutkim kawałkiem ciasta? Odpowiedź jest prosta- HIII jest tworzony przez znane studio, ma wieloletnią tradycję i sprawdzone , choc nie lepsze zasady. Disciples odstraszył niektórych wysokim poziomem trudności i mroczną grafiką, zaś fani herosa odrzucili odmienną mechanikę rozgrywki. Jednak pierwsza częśc przez swój potencjał dała szansę kontunuacjom na odniesienie sukcesu. A miało się to stac... w 2002 roku, kiedy Heroes IV nie osiągnął sukcesu poprzez spartoczenie rozgrywki druga częśc Apostołów (o niej zaraz) mogła rozwinąc skrzydła i stoczyc z początku nierówny bój ze starym, rynkowym wyjadaczem. Disciples 2: The Dark Prophecy (Apostołowie 2: Mroczne Proroctwo) właściwie nie była rewolucją, tylko ewolucją. Główne zmiany poszły w grafikę (wspaniała, mroczna trójwymiarówka) i nowe jednostki (ponad dwukrotnie więcej!), reszta zaś pozostała taka sama. Rzecz jasna otrzymaliśmy nowe, równie trudne kampanie i nowe wątki bohaterów Nevendaaru. Wreszcie grą zaineresowały się tysiące graczy pragnących oderwac się od baśniowego świata M&M. Nie będę ją oceniał z H4, bo wygrałaby z nią niemal pod każdym względem. Disciples 2 doczekała się aż 3 dodatków wprowadzających do gry nową rasę (Elfy!) i arcytrudne kampanie dla bohaterów na wysokich poziomach. Rok po ich wydaniu Strategy First straciło prawa do Apostołów- pałeczkę przejęło rosyjskie studio Akella wraz z grupą .dat. Już wiele rezultatów z ich ciężkiej pracy możemy oglądac w internecie- zrewolucjonizowane pole walki, zupełnie nowe jednostki (niestety tylko 3 rasy) i usprawniona mechanika oraz grywalnośc. Zapomniano o Apostołach gdy Ubisoft wydał Heroesa V będącego Herosem III z paroma usprawnieniami, cukierkową grafiką i takim tez klimatem oraz wg. mnie banalną fabułę. Fani turówek polecieli jednak na tą grę z sentymentu do H3 i samego faktu że piątka i tak jest świetną grą- mimo moich zastrzeżeń. Ubi wraz z Nivalem stworzyli dwa niezłe dodatki, zaś dawno zapowiadana Disciples 3 ciągle przekładała się na nowe terminy. Jednak Akella przy Disciplesie 3 ma zamiar trzymac klimat i grafikę dawnych produkcji oraz te same realia. Ubisoft jednak stopniowo kaleczy Herosa, zmieniając świat na mniej klimatyczny i upraszczając dawną, wspaniałą fabułę. Kolejna runda tej konfrontacji zostanie rozegrana najpewniej na początku 2009 roku- daty wydania Disciples 3, parę lat później najpewniej Nival wyda H6. Jednak bez względu na to jaka będzie najnowsza częśc Bohaterów Miecza i Magii pozostanę przy Apostołach- na tej grze nie została na szczęście położona łapa molocha, jakim jest Ubisoft. Smutna prawda, rynek gier dąży w ślepą uliczkę... ale to nie ten temat.

PS: Jak ktoś nie zgadza się z treścią porównania- niech do mnie napisze na pw, chętnie podyskutuję, tylko proszę nie bluzgac mi tu w komentarzach.

by egzeq


Komentarze
Pyriel dnia 26 styczeń 2009 o 19:45
No to kubeł zimnej wody. Nowa odsłona apostołów jest robiona pod heres. Stopniowo ale dokładnie jest odzierana ze wszystkich elementów odróżniających te tytuły przez co wielu fanów odwraca się od tej produkcji.
robik123456 dnia 10 luty 2009 o 19:30
ja mam Disciples 2 powrót galleana
egzeq dnia 23 marzec 2009 o 18:42
Tak twierdzisz, Pyriel? Wprowadzenie otwartego pola walki i czarów w bitwie było musowe, by dać więcej opcji strategicznych. Klimat z pewnością zostanie zachowany, do tego nie ma wątpliwości i to głównie oddziela Disciples od HoMM... a to, że jak wszystkie najnowsze gry są robione, by zaspokoić najnowszych graczy, nie jest tajemnicą.
garthomp dnia 23 maj 2010 o 14:40
co za kaszana z tego Disciples
Heros28 dnia 13 lipiec 2010 o 13:39
Nic dodać nic ująć. Lubie Disciples ... miałem (zanim pożyczyłem koledze i słuch o nich zaginął), więc 3 będzie na pewno w mojej kolejce życzeń. Szkoda mi, że oprócz allegro nie można nigdzie kupić tej wspaniałej i cudownej gry.

Wg. mnie -REMIS ... chociaż w Apostołów grałem najpierw ...

PS:Jeśli ktoś ma kontakt z kimś kto mógł by mi sprzedać I lub II, albo dodatki, to pisać na PW ... smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Świetne! Świetne! 100% [1 Głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [Żadnych głosów]
Dobre Dobre 0% [Żadnych głosów]
Przeciętne Przeciętne 0% [Żadnych głosów]
Słabe Słabe 0% [Żadnych głosów]
Opisy przejść kampanii
Heroes V
HV: Kuźnia Przeznaczenia
Heroes V Dzikie Hordy
Heroes IV
Opisy przejść scenariuszy
Heroes V
Jak dobrze grać?
Recepty na sukces
Dla początkujących
Wybierz swojego bohatera
Sylvan
Porady techniczne
HoM&MV - aktualizacja
Odtwarzanie powtórek z walk Multiplayer
Konfiguracja Hamachi
H5 - Mody
Modyfikacja Tekstur
Modyfikacja Ikon
Modyfikacja Tekstu
Modyfikacja Statystyk
Dodawanie Efektów do Animacji
Pakowanie Modów
Informacje ogólne
Świat M&M
Kontynenty
Państwa
Mapy
Bohaterowie sagi
Fabuła HoM&M
Heroes II
Heroes III
Heroes IV
Heroes V
Wywiady & biografie
Rob King - twórca muzyki
Olivier Ledroit
Fabrice Cambounet
Tworzenie HoF
Jon Van Caneghem
Tworzenie Tote
O Forge
Informacje Ogólne
Rasa Orków
Budynki Twierdzy
Alternatywne Ulepszenia
Magia
Artefakty
Umiejętności Jednostek
Kody
Galeria
Download
Ogólne Informacje
Kody
Jednostki
Miasta
Specjalizacje miast
Budynki
Bohaterowie
Artefakty
Obiekty na mapie przygody
Tygodnie
Zaklęcia
Umiejętności
Kuźnia Przeznaczenia
Mody
Download
Ogólne Informacje
Kody
Artefakty
Bohaterowie
Jednostki
Miasta
Obiekty na mapie przygody
Magia
Umiejętności
Surowce
Dodatki
Download
Ogólne Informacje
Kody
Klawiszologia
Opisy scenariuszy w RoE
Opisy scenariuszy w AB
Opisy scenariuszy w SoD
Artefakty
Bohaterowie
Klasy Bohaterów
Jednostki
Miasta
Obiekty na mapie przygody
Magia
Umiejętności
Machiny wojenne
Sanktuaria Graala
WoG
Forge
Inne dodatki
Co myślisz o nadchodzącej nowej części Heroes VI?
Zapowiada się świetnie, na pewno ją kupię!
Narazie jestem ostrożny; zobaczę co o niej będą mówić inni i wtedy rozważę jej nabycie.
Nie kupię tej gry - nie zapowiada się ciekawie i wiem, że nie przypadnie mi do gustu.
Tylko zalogowani mogą dodawać posty w shoutboksie.
02.10.2010, 20:46
Hadrian : Ale wiesz, jak ktoś wchodzi na tawernę i klika, coś wątpię, by aż tylu ludzi było na tawernie, w tym okresie.
02.10.2010, 20:44
Hadrian : W teraźniejszym?
02.10.2010, 10:22
Bandaro : Hadrianie, w jakim ty świecie żyjesz...
01.10.2010, 20:53
Alarick : a zauważyłeś ile kupi ?
30.09.2010, 22:39
Hadrian : Ej a zauważyliście ile to osób nie kupi H6? Trochę tego jest...
27.09.2010, 13:45
Psychol55 : smiley
27.09.2010, 13:45
Psychol55 : Nie interesuj się
26.09.2010, 21:43
Hadrian : Hmm dobre pytanie, ale nie do mnie smiley
26.09.2010, 19:11
Bandaro : ohh... a na czym ta życzliwość miałaby polegać?
26.09.2010, 14:33
Psychol55 : 8) nie wiem jak to mówi Hadrian wrodzona życzliwość

  
  

Poczuj klimat HoMM w Tawernie ;)

Z powodu emitowania reklam w postaci niechcianych PopUp'ów przez Stat24.pl zliczanie statystyk zostało wyłączone w dniu 24.12.2008.

Archiwum statystyk
Konkurs WWW - www.forumweb.pl :: 2 MIEJSCE
(2008.04)
Laureat trzeciego miejsca  w konkursie GIT SITE organizowanym przez ..:Portal młodzieży::. (Maj 2005)





Strona Główna | FORUM | Download | Artykuły | Szukaj

© 2003 - 2010 Tawerna - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Kopiowanie i publikowanie jakichkolwiek elementów znajdujących się w obrębie serwisu bez zgody właścicieli jest zabronione! Heroes of Might and Magic i powiązane z nimi loga są zastrzeżonymi znakami handlowymi firmy Ubisoft Entertainment. Grafiki i inne materiały pochodzące z gier Heroes of Might and Magic i innych są wyłączną własnością ich twórców i zostały użyte wyłącznie w celach informacyjnych.
Powered by PHP-fusion & eXtreme-fusion | Desing & Themes jareQ













.
Wróć do góry